Hogyan maradjunk hiteles és kiegyensúlyozott vállalkozók?
FLO – inspiráló életutak címmel indult 2024 áprilisában, Béla-napon egy olyan
beszélgetős sorozat, amelyben egykori diákok térnek vissza iskolájukba, hogy
meséljenek gazdag élettapasztalataikról, hivatásukról és persze bélás éveikről.
Idei vendégünk, Kocsis Csaba „Dennis” volt, aki beszélt tervezőgrafikusi és
vállalkozói munkájáról, illetve erőforrásairól osztott meg gondolatébresztő,
megerősítő történeteket. A beszélgetést Kúsz Kata tanárnő vezette, a
beszámolót Németh Nikolett (12.A) készítette.
Dennis 17 éve végzett exbélás, grafikusként tanult. Azóta saját sikeres vállalkozását
menedzseli, az Avadoo Design Studio tulajdonosa Sopronban, 35 éves, 4 éve apa, férj,
alkalomadtán DJ. Vas megyében, Bükkfürdőn nőtt fel, középiskolai és kollégiumi éveit Zircen
töltötte, itt kapta becenevét is: „Itt a Dennis”, a Reszkessetek betörők belevaló szőke fiúja. Hogy mennyire szolgált rá felvett nevére, ez jó kérdés, talán életútja igazolja rátermettségét.
Szerinte a középiskola egy „játszóház”, és hogy utána teljesen megváltozik az élet.
Meghatározó 5 év az iskolában töltött idő: „Ez egy gyerekjáték, amiben a legtöbbet kell
megtanulnunk ahhoz, hogy abból tudjunk építeni.” Gyakorlatilag itt alapozzuk meg a jövőnket igazán, sok olyan szakmai fogást megismerhetünk, ami a későbbiek során fog letisztulni, hogy mire is lesz jó a munka világában.
Elsősorban vállalkozóként, grafikusként tekint magára, de talán ennél is fontosabb, hogy
emberinek kell maradnunk, hogy ne szálljunk el a sikertől, vagy elégedjünk meg az aktuális
eredményekkel. 12 éve van grafikai stúdiója, nyomdája. Többek között logó- és
arculattervezést, ajándéktárgyakat, csomagolást, textilnyomást, dekorálást, kiadványtervezést, digitális nyomtatást, mobilprezentálást készítenek a minőség jegyében. Ezt láthattuk is rövid prezentációjában a beszélgetés végén. A pontos és precíz kivitelezés a cég üzleti küldetése, ezt képviseli vezetőként elvárásban csapata felé.
Igyekszik humánus irányítóként dolgozni, amihez kell a jó közösség, és ezért nap mint nap
tenni kell következetesen. Úgy gondolja, hogy a csapata nélkül nem tartanának ott, ahol
tartanak: „Ha gyorsan akarsz eljutni valahova, akkor egyedül, de ha hosszú távra, akkor
csapattal.” A pozitív kiszámítható légkör, ahol elismerik a munkába fektetett energiát és
tehetséget, hozza meg a fejlődést és a megbecsülést. Fontos, hogy a nap végére jó érzéssel fáradjunk el, ne legyen hiányérzetünk, vagy keserűség bennünk, hogy valamit nem elég jól
csinálunk. A hibákból tanulni kell, javítani, ha lehet, de mindenképp el kell ismerni, mert így
érhetünk el eredményt, ha korrektek vagyunk.
Érdekesség az Avadoo névválasztás mögött, hogy szó szerinti jelentése nem sok, nincs
jelentősége, a betűk jó kombinációi inkább, 2017-ben egy rakéta szimbólumot csináltak az „A” betűből, majd idén 2025-ben 7 év után megújították. A tipográfia amennyire egyszerű, annyira sok dolgot lehet vele kezdeni, egy kreatív játék.
A grafikusi szemlélődést a mindennapi életben sem lehet kikapcsolni, utazások során is figyeli a kivitelezést, az anyagokat, formákat, a szöveg harmóniáját, érdekli, hogy mi miből van, milyen minőségben készült, tudna-e jobbat, vagy mennyire ötletes az elkészült reklámanyag például, a munkája a hivatása, sőt életvitelének része is lett.
A folyamatos tanulást, megújulást tartja szem előtt. Követni kell a piacot és a technológiai
újításokat, hogy mit tudnának bevezetni. Nagy kedvence a klasszikus sokszorosításban a
szitázás, de már nincs rá igény, kiváltják a digitális emblémák, ezzel felszabadítva időt és
energiát, ami teret ad az önfejlesztésnek. El kell fogadni a gyors változást körülöttünk, fel kell
venni a tempót, ha nem akarunk lemaradni. Üzleti sikerük titka honlapjukon is olvasható: „Egy valamiben nem kötünk kompromisszumot: a minőségi szolgáltatásban.” Az a jó, ha 100-120%- os vagyunk abban a produktumban, amit kiadunk a kezedből, ne legyenek kétségek, és az ügyfél profitáljon, legyen 100%-os az elégedettség. Persze emberek vagyunk, hibázhatunk.
Foglalkozni kell az ügyfél panaszával. Legfontosabb elérni, hogy visszajöjjön az ügyfél. Az
online, illetve az offline kapcsolattartást se becsüljük alá, elengedhetetlen a kapcsolati tőke
kiépítése és fenntartása.
A piaci fennmaradásban elsődleges, hogy közösséget építsünk (korrektség, lojalitás mentén),
tehát segítünk a másiknak, és ő is segíteni fog. A jó kapcsolatok tudják fenntartani a
céget/vállalkozást. Dennis hangsúlyozta, hogy nem mindig felfelé ívelő és egyértelmű a siker,
azért folyamatosan tenni kell, rendet kell tartani, kereteket, szabályokat szükséges létrehozni,
hogy mindenki hatékony, és elégedett legyen a munkájában. 10-15 év távlatában is látja maga
előtt ezt az utat folytatva, persze stabilabb anyagi biztonsággal, több szabadidővel a családdal.
Dennis gazdag élettapasztalata sokakat inspirált és motivált, jó volt hallgatni.