World Press Photo 2024 kiállításon jártunk

„Ha nem elég jók a képeid, nem voltál elég közel.” (Robert Capa)

Idén új helyszínen, egy szokatlan 1000 négyzetméteres aulában, a Biodómban rendezték be a 2024-es World Press Photo (WPP) zsűrizett vándortárlatát. Az elmúlt év legjobb és legfontosabb fotóriporteri és dokumentumfotóit láthattuk. Nincsenek fehér falak, múzeumi fegyelmezettség, helyette befejezettlen és kortárs kiállítótér, semleges látszóbeton, amely remekül hagyja érvényesülni a képeket. A fejünk fölött izgalmasan tekergő vezeték- és csőrendszer pedig egyfajta dinamizmust ad a térnek, és mintha felelne a csarnokban elhelyezett fém installációra.

A kiállítás fő célja: nem elfordulni, hanem szembesülni a borzalmakkal, amelyek nagy részét ismerjük a napi hírekből, ilyen például az orosz–ukrán háború, az izraeli–palesztin konfliktus, az amerikai migránsválság, az erdőtüzek vagy a törökországi földrengés.  A kinagyított profi  képek látványától földbe gyökerezik az ember lába, és rádöbbenhet, milyen jó helyen is él, mert itt van még mit enni-inni, és nincs közvetlen veszélyben az élete.

A fotók erőssége az, hogy nem egyszerűen csak számot adnak a meghatározó globális eseményekről, hanem az általuk kiváltott élethelyzeteket és emberi történeteket helyezik a középpontba. Jellegéből adódóan a kiállítás több különböző témát érint a környezetvédelemtől kezdve a demencián át a kiélezett politikai ellentétekig, és annyira erős történések, események ezek, hogy szinte kioltják azokat a kérdéseket, amelyek a megközelítésre, a feldolgozásmódra, a reprezentációra vonatkoznak.

Hogy miért jó, ha megnézik érettségire készülő médiaorientált érdeklődésű fiatalok is mindezt? A WPP kiállítás képeit 1955 óta a világban mindenütt hatalmas érdeklődés kíséri. Ezen a kiállításon hiteles képeket, hiteles történeteket láthatunk, olyanokat, amelyek gondolatébresztők, és amikről mi nemcsak keveset tudunk, de sok esetben felfogni is alig bírjuk. Ez rendhagyó formája az élményszerzésnek, a vizuális műveltség befogadásának, egy aktuális médiaesemény reflexív megközelítése mindig a kritikus gondolkodást fejleszti.

K.K.

Fotókat a szerző készítette.